درآمدی بر نشریات دانشجویی
هنر نوشتن در نشریات دانشجویی و حرفه ای

جلسه نقد و آسیب شناسی شماره پانزدهم نشریه دانشجویی طنین وابسته به انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی  دانشگاه ،شانزدهم اسفند ماه 1390 در محل سالن دفاع دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور دانشجویان علاقه مند ، استادان گروه زبان و ادبیات فارسی، مدیر مسئول و اعضای هیات تحریریه نشریه و مسئول اداره نشریات دانشجویی اداره کل امور فرهنگی دانشگاه لرستان برگزار شد .

 در این جلسه که با تلاوت آیاتی از کلام وحی آغاز شد ، ابتدا دکتر علی حیدری ، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه به بیان نقطه نظرات خود پیرامون نقاط ضعف و قوت این نشریه پرداخت و خاطر نشان کرد : ابتدا لازم می دانم از مدیر مسئول و هیات تحریریه سابق نشریه تشکر کنم و سپس علاقه مندم نظرات خود را پیرامون نقاط ضعف و قوت نشریه در دو بخش ظاهری و محتوایی عنوان کنم .
دکتر حیدری نبود ویراستار مشخص، وجود غلط تایپی ، عدم فرورفتگی در شروع پاراگرافها ، کامل نبودن اشاره های روی جلد ، درج مطالب زیاد از هیات تحریریه نشریه ، بهره گیری قلیل از ظرفیت های دانشجویان رشته ادبیات فارسی دانشگاه ، عدم هماهنگی و بهره گیری از مشاوره استادان قبل از چاپ ، وجود بیش از یک مصاحبه در نشریه ، آوردن داستان و نقد آن در کنار هم در نشریه و... را از نقاط ضعف نشریه عنوان نمود و افزود : در صورت امکان اگر صفحات کمی را به معرفی مناسبت ها اختصاص دهیم مناسب است .
وی به نقاط قوت نشریه نیز اشاره کرد و عمده موارد را شامل :تنوع بسیار خوب مطالب شامل نقد ، داستان ، شعر، مصاحبه ، گزارش ، خبر ، نظر سنجی ، طنز و ... را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود اگر این کار را با آگاهی انجام داده اید به شما تبریک می گویم و اگر نا آگاهانه بوده ارزشش چندین برابر است .
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه افزود: یک نشریه بایستی این توان را داشته باشد که یک قدم از شماره قبلی خود جلوتر بوده و غنای بیشتری داشته باشد .
دکتر محمدرضا جلیلیان دیگر عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان نیز در ادامه جلسه با ذکر توضیحاتی در خصوص آسیب ها و نقاط ضعف و قوت نشریه تداوم کار نشریه طنین از سال 1375 تا کنون را ستود و افزود : در سال های میانی دهه 70 از طرف گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه و انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی پیشنهاد شد که نشریه ای منتشر شود که در آن سالها  بنده افتخار همکاری با این نشریه را داشتم ، البته در آن سالها نشریه به کیفیت خوب امروزی نبود ولی در زمان خود قابل ستایش بود .
 عضو شورای مشاوران علمی نشریه طنین ضمن اشاره به کار خوب و ارزشمند دست اندرکاران نشریه طنین افزود : نبابد به این سطح از نشریه که سطح بسیار خوبی هم هست راضی باشیم و در اندیشه تداوم روند رو به رشد نشریه باشیم .
وی با اشاره به اینکه از نشریه زبان و ادبیات فارسی انتظار می رود که غلط تاپیش و ویرایشی در آن به چشم نخورد گفت : نباید با سرعت و دقت کم مطالب را در نشریه بگنجانیم بلکه با دقت نظر بایستی این موارد را به حداقل برسانیم .
دکتر جلیلیان با اشاره به اینکه ایجاد هسته های پژوهشی ، خبری ، اطلاع رسانی ، طنز و سرگرمی، مقالات و ... در نشریه ضروری است افزود : بایستی مشارکت دانشجویان را در تولید مطالب نشریه افزایش دهیم و به حداکثر برسانیم .
در ادامه جلسه چراغی عضو هیات تحریریه و محمودی چگنی مدیر مسئول نشریه به بیان نکاتی پیرامون مباحث مطرح شده پرداختند و مسایلی چون دعوت از سوی دانشجویان برای همکاری بیشتر ، پرداختن به فضای شعر مدرن و پسامدرن در نشریه و فضای دانشگاه ، دفاع از دسته بندی خوب در مطالب ، ایجاد مشکلاتی در مرحله صفحه آرایی و طراحی ، اثرگذار بودن نقد داستان در کنار داستان ارایه شده و ... را بیان نمودند .
در پایان این جلسه  نیز مسئول اداره نشریات دانشجویی دانشگاه ضمن اشاره به تلاش دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه در جهت ایجاد فضای پویا و بانشاط مطبوعاتی و نشریاتی در دانشگاه ، کسب رتبه های برتر نشریه طنین در جشنواره های نشریات دانشجویی را تبریک گفت و افزود: دانشجویان و استادان گروه زبان و ادبیات فارسی ( بویژه دست اندرکاران نشریه طنین افتخار دانشگاه محسوب می شوند و نشریه طنین در معرفی و شناساندن توانمندی نشریات دانشجویی دانشگاه لرستان به جامعه مطبوعاتی و نشریاتی دانشگاههای کشور سهم بسزایی داشته است .
امید ضمن اشاره به کسب 17 رتبه برتر جشنواره های کشور توسط نشریات دانشگاه لرستان افزود: خدا را شاکریم که بسیاری از فعالان مطبوعات حرفه ای در استان هم اکنون ازفعالان نشریات دانشجویی دانشگاه و رشد یافتگان این عرصه بوده اند .
 کارشناس مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه لرستان به مواردی چون : شکستن کلیشه ها در تیترنویسی و مطالب ، الگو گرفتن از نشریات معتبر ادبی ، رعایت اصول کار رسانه ای و روزنامه نگاری ، تنوع مطالب ، اطلاع رسانی خوب ، مقالات دانشجویی ، خبر و گزارش ، تازه های نشر ، بهره گیری از طنز و انتقادات سالم و داستان دانشجویی اشاره کرد و آنها را از نقاط قوت نشریه طنین قلمداد کرد.
وی لزوم حمایت اعضای هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی در جهت علمی شدن نشریه طنین را خواستار شد و گفت : نشریه طنین با بهره گیری از توان و تخصص استادان مجرب و علمی خود و دانشجویان پر تلاش ، علاقه مند و آگاه ، ظرفیت تبدیل شدن به یک مجله علمی تخصصی را دارا است .
امید است با اشاره به اینکه دانشگاه لرستان در زمینه حمایت مادی و معنوی ازنشریات دانشجویی یکی از دانشگاههای مثال زدنی در حوزه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است افزود : با حمایت های مسئولان دل سوز و خوش ذوق دانشگاه لرستان ،هیچ دغدغه ای در زمینه انتشار نشریات دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه وجود ندارد.
شایان ذکراست جلسات نقد و آسیب شناسی نشریات دانشجویی در دانشگاه لرستان از سال 1387 تاکنون در حال انجام است .
 
 

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.