درآمدی بر نشریات دانشجویی
هنر نوشتن در نشریات دانشجویی و حرفه ای
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:نمایشگاه مطبوعات , دانشگاه لرستان , توسط مهدی امید |

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه لرستان ، در اختتامیه نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که امروز طی مراسمی با حضور وزیر ارشاد برگزار شد، دانشگاه لرستان در بخش نشریات دانشجویی موفق به کسب رتبه برتر شد.

 دیگر نتایج نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های کشور به این شرح است:  در بخش نشریات دانشجویی:  1-دانشگاه لرستان

2-دانشگاه فردوسی مشهد

3-دانشگاه شهید بهشتی

 در بخش پایگاه های اطلاع‌رسانی:  1- موسسه پژوهش‌های انقلاب اسلامی  2- جام نیوز  3- خبرگزاری «نسیم»  در بین غرفه‌های استانی:  1- کردستان  2- خوزستان  3- سمنان  از بین روزنامه‌ها:  دنیای اقتصاد، فرهیختگان، پرسپولیس

  خبرگزاری‌ها: قدس، ابنا، پانا  نشریات ادواری: باغ نظر، پیک توانا، صبح قریب، امین جامعه، بچه های بشری  بخش بین الملل:  افغانستان، اردن و ونزوئلا  شهروندی و انتخاب عکس برتر: مهدی توکلی، فضل الله طلابی، شهلا شهراسبی

 

 

 

 

نشریه آوای جنگل دانشگاه لرستان به مدیر مسئولی محمد جواد حسن زاده مربوط به انجمن علمی منابع طبیعی-جنگلداری دانشگاه در پنجمین جشنواره ملی حرکت به عنوان برگزیده، معرفی و تقدیر شد.
 

 این انتخاب توسط گروه های مجرب داوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با لحاظ نمودن شاخص هایی چون انتشار مطالب تولیدی، مطالب با محتوای غنی علمی و پژوهشی، بهره گیری از توان و تخصص دانشجویان و استادان دانشگاه لرستان، بهره گیری از مشاوره علمی استادان دانشگاه و...صورت گرفته است.
شایان ذکر است دانشگاه لرستان در بخش پژوهشی این جشنواره نیز توسط انجمن علمی، تخصصی کامپیوتر به عنوان قابل تقدیر معرفی شد

با احتساب این رتبه جمع افتخارات کسب شده دانشگاه لرستان از سال 1386 تا کنون در زمینه نشریات دانشجویی به 22 عنوان برتر رسید

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:دکتر بروجردی , نمایشگاه مطبوعات , دانشگاه لرستان , توسط مهدی امید |

بازدید دکتر بروجردی از غرفه دانشگاه لرستان

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نماینده شهر بروجرد با حضور در غرفه دانشگاه لرستان از دستاوردهای نشریات دانشگاه لرستان بازدید به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه دکتر علاالدین بروجردی با حضور طولانی مدت خود در غرفه نشریات دانشگاه لرستان و تورق تعدادی از نشریات دانشگاه لرستان تلاش های دانشجویان و دست اندرکاران انتشار نشریات دانشجویی دانشگاه لرستان را ستود و تعدادی از نشریات دانشگاه را با خود به همراه برد.

نماینده شهر بروجرد با اشاره به اینکه این تعداد و تنوع در فعالیت های نشریاتی دانشجویی در دانشگاه لرستان قابل ستایش است گفت: دانشگاه لرستان در این زمینه در سطح دانشگاه های کشور خوش درخشیده است و مایه مباهات هر لرستانی است که این افتخارات را ببیند.

وی با اشاره به کسب رتبه های برتر نشریات دانشگاه لرستان در سطح دانشگاه های کشور افزود: برای من بسیار جالب است و به عنوان یک لرستانی افتخار می کنم که در دانشگاه لرستان این توفیقات به دست آمده است.

دکتر بروجردی بر حمایت از دانشگاه ها تاکید کرد و گفت امیدوارم مسئولان وزارت ارشاد تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در سال های آتی مکانی مناسب تر و شایسته نام دانشگاه برای عرضه دستاوردهای دانشجویی اختصاص یابد.

دکتر بروجردی در پایان از تلاش های دست اندر کاران نشریات دانشگاه لرستان تقدیر و تشکر و قدردانی نمود.

 

 

بازدید معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از غرفه دانشگاه لرستان

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در غرفه دانشگاه لرستان از نزدیک با توانمندی های دانشگاه لرستان در غرفه نشریات آشنا شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه لرستان در این بازدید که جمعی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند، دکتر محمدجعفر محمدزاده ضمن ابراز خرسندی از حضور مستمر و پربار دانشگاه لرستان در نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در ادوار مختلف، نشریات دانشجویی دانشگاه لرستان را در سطح بسیار خوبی ارزیابی نمود و افزود دانشگاه لرستان در این زمینه توانمند ظاهر شده است. وی برای موفقیت هرچه بیشتر نشریات دانشگاه لرستان ابراز امیدواری نمود و گفت:«به عنوان کسی که خود روزی در دانشگاه در نشریه دانشجویی فعالیت کرده ام معتقدم نشریات دانشجویی بسترساز رشد و تعالی بیش از پیش از مطبوعات کشور خواهند شد.»

 

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:نشریات دانشجویی , آسیب شناسی , راهکار , توسط مهدی امید |

 

رویکرد غالب نشریات در راستای همگرایی ملی است
اولین همایش آسیب شناسی نشریات دانشجویی منطقه دو کشور با موضوعیت چالش ها و فرصت ها به میزبانی دانشگاه کردستان برگزار شد.
در این همایش که پنجشبه 19 خرداد ماه با حضور کارشناسان و مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاههای منطقه دو کشوربرگزار شد، فرصت ها و چالش های پیش روی نشریات دانشجویی از زوایای متفاوت و از دیدگاه افراد مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.
 مدیر اداره نشریات دانشجویی دانشگاه لرستان با ارایه مقاله ای تحت عنوان آسیب شناسی نشریات دانشجویی گفت : نشریات دانشجویی به عنوان جایگاهی برای تمرین و ممارست و کسب روحیه و اعتمادبنفس و خودباوری در میان جامعه دانشگاهی است و کارکرد اصلی دانشگاه که همانا تحقیق و پژوهش است در این نشریات متبلور شره است .
مهدی امید کار در حوزه نشریات دانشجویی را کاشتن بذری برای اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی برشمرد و تاکید کرد : این بذر در آینده ای نزدیک به درخت تناوری برای اعتلای این فرهنگ تبدیل خواهد شد .
وی افزود: در دانشگاه لرستان با آسیب شناسی که صورت گرفت طی 5 سال توانستیم با کمک مسئولان دلسوز و علاقه مند و دانشجویان مستعد بر بسیاری از کا ستی ها غلبه کنیم و در شرایطی که دانشگاه لرستان هیچ رتبه ای را در سطح جشنواره ها نداشت بتوانیم بر جایگاه نخست نشریات دانشجویی دانشگاههای کشور تکیه بزنیم
به گفته دکترنهیرات معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان، فراهم کردن محیطی برای بررسی مشکلات پیش روی نشریات و کمک به رفع موانع پیش روی آنها و تقویت توانمندی های بالقوه و بالفعل و ایجاد فضایی برای بیان دیدگاه های کارشناسان و مدیران مسئول و انعکاس نتایج حاصل از همایش را به سطح وزارت خانه از اهداف برگزاری این همایش دانست.
وی با بیان اینکه دانشجویان نخبه های جامعه اند و فعالان عرصه ی نشریات دانشجویی نخبه تر از نخبه گان اند، نشریات دانشجویی را فضایی برای نخبه پروری معرفی کرد و قلم زنی و فعالیت در نشریات دانشجویی را باعث شکل گیری دیدی غیر از دید سایر دانشجویان و عوام نسبت به مسائل دانست و تاثیرات آن چه هنگام تحصیل و چه بعد از فارغ التحصیلی به  وضوح تاثیر خود را آشکار خواهد ساخت.
دکتر قادرزاده دبیر علمی همایش ، عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه و عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه کردستان با بیان این مطلب که برگزاری چنین همایش هایی باعث همدلی و هم فکری و رشد و تعالی سطح کمی و کیفی نشریات منطقه می شود اظهار داشت: ضرورت توجه به نشریات دانشجویی از دو بعد نظری و عملی قابل بررسی است؛بعد نظری از این لحاظ که نشریات دانشجویی در جامعه پذیری و ارائه آموزش به دانشجویان نقش مهمی را ایفا کرده و به عنوان شاخصی برای علائق و دغدغه های سیاسی،فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جامع محسوب می شوند و می تواند به مدیران و سیاستمداران جامعه کمک شایانی بکند و فهم مسئولین را از دغدغه ها و احتیاجات جامعه بیشتر می کند .بعد نظری از این لحاظ که محیط دانشگاهها پویایی و نشاط لازم را ندارد و دانشجویان اغلب دچار روزمرگی شده اند و از آنجا که نگاه غالب وزارت علوم به عنوان یک فرصت است نه تهدید و یکی از بحران های مقابله با روزمرگی و بی تفاوتی و انفعال در دانشگاههاست و اینکه نشریات مجالی است برای فرهنگ پذیری و جامعه پذیری و مکانی برای پرسشگری و روحیه انتقادگری و همچنین فرصتی برای تعدیل و تلطیف محلی گرایی و محلی نگری محسوب می شوند، قابل تحقق می باشد.بر مبنای پژوهشی که انجام شده رویکرد غالب نشریات در راستای همگرایی بوده است و از سال1375به بعد یک سیر صعودی و تدریجی را طی کرده است.
در ادامه این همایش مهندس قنبرزاده مدرس کارگاه آموزشی نشریات اصلی ترین کارکرد نشریات را اطلاع رسانی قلمداد نمود و عمدتاً فرایند مدار و رویداد مدار هستند.ایشان با بیان اینکه طبق تحقیقات به عمل آمده 44درصد از محتوای نشریات تولیدی است و مابقی آن یعنی 66درصد از جاهای دیگر به خصوص اینترنت اخذ می گردد ابراز تاسف کرد.
وی با بیان اینکه اغلب نشریات دانشجویی به خصوص نشریات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی توسط دانشجویان رشته های فنی و علوم پایه مدیریت می شوندافزود: که این خود باعث غلبه یک نوع نگاه ذره گرایانه و آفت سیاست زدگی نسبت به نگاه به موضوعات کلان شده است.
بنابراین نگاه به مسائل می باید تلفیقی و ادغامی باشد نه ذره گرایانه و تاکید بیشتر نشریات باید به حوزه های فرهنگی و اجتماعی معطوف شود نه مسایل سیاسی؛ چرا که با پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی، سیاست و اقتصاد را اصلاح خواهد کرد.
قادر زاده در ادامه افزود که جای خالی اساتید و مشاوران علوم انسانی در نشریات به خوبی احساس می شود و اساتید راهنما و مشاور برای نشریات باید مشخص شوند که البته این حضور اساتید نباید باعث تغییر خط مشی نشریات دانشجویی شود.
در تمام دانشگاه ها وضعیت آشفته است و یک شبکه منظم توزیع در دانشگاهها وجود ندارد که علت آن نیز به کثرت نشریات بر می گردد که در این زمینه باید مکانهای مشخص برای توزیع نشریات در دانشگاهها باید در نظر گرفته شود.
1-جلسات کارشناسان،دبیران و...در سال حداقل یک تا دو بار برگزار می شود.
2-در قالب جشنوارها و همایش ها نشریات دانشجویی آسیب شناسی شوند.
 
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 31 خرداد 1391برچسب:دعا , امتحان , توسط مهدی امید |

 

تاثیرات دعا در ایام امتحانات
 
یک روانشناس به دانشجویانی که این روزها در حال و هوای امتحانات پایان ترم قرار دارند توصیه کرد که از ارتباط با دوستان دارای افکار بد دوری کنند و در مقابل مصرف ادویه و بهره گیری از دعا و مناسک مذهبی را به آنان پیشنهاد داد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه لرستان به نقل از مهر، دکتر حسین ابراهیمی مقدم به دانشجویانی که هم اکنون در ایام پایان ترمهای دانشگاه قرار دارند توصیه هایی ارائه کرد:
 
تاثیرات مصرف قند در روزهای امتحان
 
این استادیار دانشگاه با بیان اینکه انسان موجودی حسی، روانی، اجتماعی و معنوی است و باید در روزهای امتحان هم این 4 بعد به درجه مطلوبی رسیده باشند، افزود: از نظر زیست شناسی فیزیولوژی بدن انسان طوری تنظیم شده که مغز برای حل کردن مسائل، نیاز به دریافت سوخت مناسب و مورد ترمیم قرارگرفتن دارد. سوخت مناسب قند است که اگر به نوعهای متفاوت در اختیار بدن قرار گیرد و بدن هم از اکسیژن مناسبی برخوردار باشد، می تواند این قند را به خوبی به مصرف برساند.
 
ورزشها، خوردن عسل و شکلات به جای تخم مرغ
 
این روانشناس همچنین به دانشجویان توصیه کرد که در صبحهای امتحان مصرف غذاهای سنگین یا مواد پروتئینی مثل تخم مرغ پیشنهاد نمی شود بلکه خوردن عسل یا به همراه داشتن شکلات می تواند تاثیرات بهتری داشته باشد.
 
مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد همچنین استفاده از ورزشها و نرمشهایی را که اکسیژن رسانی می کنند به دانشجویان توصیه و تاکید کرد که شنا، پیاده روی و نفس عمیق کشیدن به اکسیژن رسانی کمک بیشتری می کند.
 
تاثیرات دعا و مناسک مذهبی
 
این روانشناس در ادامه گفتگوی خود با مهر، به تاثیرات مثبت دعا و انجام مناسک مذهبی در ایام امتحانات نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دعا، انجام مناسک مذهبی و ایجاد ارتباط با اشخاصی که جنبه معنوی بیشتری دارند مقدار زیادی به آرامش قبل از امتحان کمک می کند، حتی برقراری ارتباط با اشخاصی که در دانشجو احساس مثبت ایجاد می کنند، می تواند برای وی احساس امنیت روانی ایجاد کند.
 
وی در عین حال، استفاده از ادویه را هم به دانشجویان در این روزهای پر استرس توصیه کرد.
 
قطع ارتباط با دوستان بخیل و حسود
 
دکتر ابراهیمی مقدم در ادامه این پیشنهاد را هم به دانشجویان کرد که در این روزها از رابطه با آدمهای حسود و بخیل و کسانی که تمایلی به موفقیت دیگران ندارند، پرهیز کنند.
 
وی همچنین تاکید کرد دانشجو می تواند از فضا، زمان و مکان امتحان برای خود تصویر ذهنی مثبت ایجاد کند و در عوض از فکر کردن درباره این مسائل که در امتحان شکست می خورد، بپرهیزد و از سوی دیگر از عبارات تلقینی مثبت استفاده کند.
 
استراحت خوب فراموش نشود
 
این روانشناس بهره بردن از خواب کافی و مناسب را به دانشجویان گوشزد کرد و گفت: استراحت و خواب کافی نباید نادیده گرفته شود، در حالیکه بسیاری از افراد سعی می کنند از نهایت زمان خود استفاده و خوابشان را دچار مشکل کنند، در حالیکه مغز برای سازماندهی افکار و ترمیم، نیاز به خواب خوب و مناسب دارد.
 
 
 
 شب امتحان لباس راحت تن کنید و سوار ترن برقی نشوید
 
دکتر ابراهیمی مقدم گفت: شب امتحان، شب درس خواندن نیست و باید زود به خواب رفت و لباس راحت بر تن کرد. حتی نباید غذای سنگین خورد و به مکانهای خاص که هیجان انگیز هستند، مراجعه نکرد. عده ای بودند که شب امتحان سوار ترن برقی شدند که هیجان ناشی از این موضوع، هنگام امتحان برای آنان دردسر ساز شد.
 

جلسه نقد و آسیب شناسی شماره پانزدهم نشریه دانشجویی طنین وابسته به انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی  دانشگاه ،شانزدهم اسفند ماه 1390 در محل سالن دفاع دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور دانشجویان علاقه مند ، استادان گروه زبان و ادبیات فارسی، مدیر مسئول و اعضای هیات تحریریه نشریه و مسئول اداره نشریات دانشجویی اداره کل امور فرهنگی دانشگاه لرستان برگزار شد .

 در این جلسه که با تلاوت آیاتی از کلام وحی آغاز شد ، ابتدا دکتر علی حیدری ، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه به بیان نقطه نظرات خود پیرامون نقاط ضعف و قوت این نشریه پرداخت و خاطر نشان کرد : ابتدا لازم می دانم از مدیر مسئول و هیات تحریریه سابق نشریه تشکر کنم و سپس علاقه مندم نظرات خود را پیرامون نقاط ضعف و قوت نشریه در دو بخش ظاهری و محتوایی عنوان کنم .
دکتر حیدری نبود ویراستار مشخص، وجود غلط تایپی ، عدم فرورفتگی در شروع پاراگرافها ، کامل نبودن اشاره های روی جلد ، درج مطالب زیاد از هیات تحریریه نشریه ، بهره گیری قلیل از ظرفیت های دانشجویان رشته ادبیات فارسی دانشگاه ، عدم هماهنگی و بهره گیری از مشاوره استادان قبل از چاپ ، وجود بیش از یک مصاحبه در نشریه ، آوردن داستان و نقد آن در کنار هم در نشریه و... را از نقاط ضعف نشریه عنوان نمود و افزود : در صورت امکان اگر صفحات کمی را به معرفی مناسبت ها اختصاص دهیم مناسب است .
وی به نقاط قوت نشریه نیز اشاره کرد و عمده موارد را شامل :تنوع بسیار خوب مطالب شامل نقد ، داستان ، شعر، مصاحبه ، گزارش ، خبر ، نظر سنجی ، طنز و ... را بسیار ارزشمند توصیف کرد و افزود اگر این کار را با آگاهی انجام داده اید به شما تبریک می گویم و اگر نا آگاهانه بوده ارزشش چندین برابر است .
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه افزود: یک نشریه بایستی این توان را داشته باشد که یک قدم از شماره قبلی خود جلوتر بوده و غنای بیشتری داشته باشد .
دکتر محمدرضا جلیلیان دیگر عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان نیز در ادامه جلسه با ذکر توضیحاتی در خصوص آسیب ها و نقاط ضعف و قوت نشریه تداوم کار نشریه طنین از سال 1375 تا کنون را ستود و افزود : در سال های میانی دهه 70 از طرف گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه و انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی پیشنهاد شد که نشریه ای منتشر شود که در آن سالها  بنده افتخار همکاری با این نشریه را داشتم ، البته در آن سالها نشریه به کیفیت خوب امروزی نبود ولی در زمان خود قابل ستایش بود .
 عضو شورای مشاوران علمی نشریه طنین ضمن اشاره به کار خوب و ارزشمند دست اندرکاران نشریه طنین افزود : نبابد به این سطح از نشریه که سطح بسیار خوبی هم هست راضی باشیم و در اندیشه تداوم روند رو به رشد نشریه باشیم .
وی با اشاره به اینکه از نشریه زبان و ادبیات فارسی انتظار می رود که غلط تاپیش و ویرایشی در آن به چشم نخورد گفت : نباید با سرعت و دقت کم مطالب را در نشریه بگنجانیم بلکه با دقت نظر بایستی این موارد را به حداقل برسانیم .
دکتر جلیلیان با اشاره به اینکه ایجاد هسته های پژوهشی ، خبری ، اطلاع رسانی ، طنز و سرگرمی، مقالات و ... در نشریه ضروری است افزود : بایستی مشارکت دانشجویان را در تولید مطالب نشریه افزایش دهیم و به حداکثر برسانیم .
در ادامه جلسه چراغی عضو هیات تحریریه و محمودی چگنی مدیر مسئول نشریه به بیان نکاتی پیرامون مباحث مطرح شده پرداختند و مسایلی چون دعوت از سوی دانشجویان برای همکاری بیشتر ، پرداختن به فضای شعر مدرن و پسامدرن در نشریه و فضای دانشگاه ، دفاع از دسته بندی خوب در مطالب ، ایجاد مشکلاتی در مرحله صفحه آرایی و طراحی ، اثرگذار بودن نقد داستان در کنار داستان ارایه شده و ... را بیان نمودند .
در پایان این جلسه  نیز مسئول اداره نشریات دانشجویی دانشگاه ضمن اشاره به تلاش دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه در جهت ایجاد فضای پویا و بانشاط مطبوعاتی و نشریاتی در دانشگاه ، کسب رتبه های برتر نشریه طنین در جشنواره های نشریات دانشجویی را تبریک گفت و افزود: دانشجویان و استادان گروه زبان و ادبیات فارسی ( بویژه دست اندرکاران نشریه طنین افتخار دانشگاه محسوب می شوند و نشریه طنین در معرفی و شناساندن توانمندی نشریات دانشجویی دانشگاه لرستان به جامعه مطبوعاتی و نشریاتی دانشگاههای کشور سهم بسزایی داشته است .
امید ضمن اشاره به کسب 17 رتبه برتر جشنواره های کشور توسط نشریات دانشگاه لرستان افزود: خدا را شاکریم که بسیاری از فعالان مطبوعات حرفه ای در استان هم اکنون ازفعالان نشریات دانشجویی دانشگاه و رشد یافتگان این عرصه بوده اند .
 کارشناس مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه لرستان به مواردی چون : شکستن کلیشه ها در تیترنویسی و مطالب ، الگو گرفتن از نشریات معتبر ادبی ، رعایت اصول کار رسانه ای و روزنامه نگاری ، تنوع مطالب ، اطلاع رسانی خوب ، مقالات دانشجویی ، خبر و گزارش ، تازه های نشر ، بهره گیری از طنز و انتقادات سالم و داستان دانشجویی اشاره کرد و آنها را از نقاط قوت نشریه طنین قلمداد کرد.
وی لزوم حمایت اعضای هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی در جهت علمی شدن نشریه طنین را خواستار شد و گفت : نشریه طنین با بهره گیری از توان و تخصص استادان مجرب و علمی خود و دانشجویان پر تلاش ، علاقه مند و آگاه ، ظرفیت تبدیل شدن به یک مجله علمی تخصصی را دارا است .
امید است با اشاره به اینکه دانشگاه لرستان در زمینه حمایت مادی و معنوی ازنشریات دانشجویی یکی از دانشگاههای مثال زدنی در حوزه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است افزود : با حمایت های مسئولان دل سوز و خوش ذوق دانشگاه لرستان ،هیچ دغدغه ای در زمینه انتشار نشریات دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه وجود ندارد.
شایان ذکراست جلسات نقد و آسیب شناسی نشریات دانشجویی در دانشگاه لرستان از سال 1387 تاکنون در حال انجام است .
 
 

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.